Vai Latvijas skolēni spēj orientēties informācijas gūzmā un prot atšķirt patiesu informāciju no sagrozītas, kritiski uztvert, analizēt attēla vai fotogrāfijas pausto vēstījumu un nolasīt ne tikai attēlā skaidri redzamo, bet arī zemtekstu?
Ieskats Latvijas Drošāka interneta centra organizētākonkursa “Foto detektīvs” rezultātos apliecina, ka skolēnu zināšanas un prasmes nav pietiekamas, tās ir mērķtiecīgi jāpilnveido, īpaši mācot analizēt reklāmas attēlus, atpazīt attēla apstrādes tehnikas un to mērķi, atpazīt manipulācijas stratēģijas, kāarīizvērtēt, pārbaudīt un pārliecināties par dažādiem vēstījumiem – gan teksta, tā attēlu formātā.
Februāra pēdējā dienā noslēdzās mēnesi ilgušais Drossinternets.lv konkurss skolēniem “Foto detektīvs”, ar jautājumiem trīs atšķirīgās vecuma grupās – 1.-4. klasēm, 5.-9. klasēm un 10.-12. klasēm. Konkursa mērķis bija pārbaudīt bērnu vizuālo pratību, analizējot ikdienišķus attēlus –medijos, sociālajos tīklos un reklāmās redzamos. Konkursā piedalījās rekordliels skolēnu skaits, sasniedzot vairāk nekā10 500 dalībniekus. Atbildes uz konkursa jautājumiem skolēni iesniedza elektroniski. Aktīvākie “Foto detektīva” dalībnieki bija 5-9. klašu skolnieki, kuri bija aizpildījuši teju pusi no anketu kopskaita.
“Foto detektīva” dalībnieku zināšanu līmenis ievērojami atšķiras dažādās vecuma grupās, tā, piemēram: 1.-4. klašu grupā38% skolēnu bija pareizi atbildējuši uz visiem jautājumiem un 23% bija pieļāvuši vienu kļūdu; 10.-12. klašu grupā 31% bija atbildējuši pareizi uz visiem jautājumiem un 22% bija pieļāvuši vienu kļūdu, pārējiem pieļaujot vidēji 3-5 kļūdas 10 jautājumos; vājākie konkursa rezultāti novērojami 5.-9. klašu grupā, kur tikai 13% bija pareizi atbildējuši uz visiem jautājumiem, vidēji skolēni spēja pareizi atbildēt tikai uz 5 no 10 jautājumiem.
“Atsevišķos jautājumos novērojām vājas skolēnu prasmes uztvert vizuālos vēstījumus. Piemēram, sākumskolas skolēni visvairāk kļūdījās jautājumos par reklāmas fotogrāfijas vēstījuma ticamību un nespēja atšķirt reālu fotogrāfiju no acīmredzamas montāžas. Tāpat bažas rada pamatskolas skolēnu atbildes. Tās liecina gan par pusaudžu paviršību, nepārbaudot informāciju internetā, gan arī par to, ka, sniedzot atbildes, viņi neiedziļinās mediju tekstā, attēlāun prasītajā. Tādējādi par patiesību tiek pieņemta pirmāiespaida informācija un netiek veltīts laiks tās pārbaudei. Acīmredzams ir arīfakts, ka skolēni ir izteikti noliedzoši pret informāciju interneta medijos kopumā, uzsverot, ka viss tajos ir meli un viņi tāpat tos neuztver nopietni,” uzsver Drossinternets.lv vadītāja Maija Katkovska.
Tā, piemēram, 66% 5.-9. klašu skolēni, redzot attēlu ar ASV Brīvības statuju pie Eifeļa torņa, nepārbaudīja informāciju internetā, ka arīParīzēatrodas samazināta izmēra ASV Brīvības statujas kopija, un atbildēja, ka fotogrāfija nevarētu būt īsta. Tāpat tikai 52% skolēni attēlu ar skaļiem saukļiem par 13. datuma bīstamību novērtēja kāmēģinājumu pievērst uzmanību, pārējie to uztvēra kāreālu faktu atspoguļojumu.
Konkursa „Foto detektīvs” rezultāti apliecina, ka jāturpina mērķtiecīgs darbs, stiprinot skolēnu mediju pratību, ikvienā mācību priekšmetā ietverot uzdevumus, sarunas, kas veicina skolēnu kritisko domāšanu, īpaši akcentējot vizuālo pratību, jo tieši video, attēli un fotogrāfijas ir plašāk lietotais informācijas nodošanas un ieguves veids internetā. Lai atbalstītu skolotājus ikdienas darbā, ir izstrādāti metodiski ieteikumi visām vecuma grupām, kas palīdz stiprināt skolēnu prasmes un sniedz papildu zināšanas.
Sīkāka informācija, konkursa „Foto detektīvs” jautājumi un metodiskie ieteikumi darbam ir apskatāmi šeit.
Konkursa “Foto detektīvs” balvas izlozes kārtībā ieguva 15 skolēni no dažādām Latvijas skolām – Līvbērzes pamatskolas, Kokneses internātpamatskolas – attīstības centra, no privātās sākumskolas “Domdaris” Rīgā, Sveķu internātpamatskolas, Smiltenes vidusskolas, Jelgavas 4. vidusskolas, Ventspils 4. vidusskolas, Stacijas pamatskolas, Lizuma vidusskolas, J.Endzelīna Kauguru pamatskolas, Jelgavas tehnikuma, Rīgas N.Draudziņas vidusskolas, Jēkabpils Valsts ģimnāzijas un Valmieras tehnikuma.
Kaspars Līcītis,
Drošāka interneta centra drossinternets.lv